Arbetar man med webb och t.ex. då mer specifikt med e-handel, affiliatemarknadsföring eller någon annan typ av webbtjänst så är ranking av de viktigaste nyckelorden på Google och andra sökmotorer ofta skillnaden mellan en lyckosam verksamhet och en mindre lyckad sådan. Givetvis finns det alltid möjlighet att köpa sig upp i SERP'en (search engine results page) t.ex. via annonsering med hjälp av Google AdWords men detta medför en löpande kostnad för att få besökare till din webbplats.
Att arbete med SEO (search engine optimization) är en vetenskap i sig, vissa delar är enklare medan andra delar kräver mycket omsorg, tid och ibland också pengar. Oavsett hur du arbetar med SEO på din webbplats så är resultatet av dina ansträngningar ett viktigt mått på hur bra du sköter din SEO – ett bland många sätt att se hur man ligger till och man förändrar sina positioner bland sökmotorerna över tid är att använda någon form av tjänst för att hålla koll på dina viktigaste nyckelord. Ett verktyg som jag själv använder och kan rekommendera är rankly.io, rankly.io är en nyutvecklad tjänst med ursprung i Sverige som helt enkelt hjälper dig med att hålla koll på hur du placerar dig på t.ex. Google på ett eller flera av dina nyckelord eller fraser.
Tills vidare så är tjänsten från rankly.io kostnadsfri då den befinner sig i ett Beta-stadie vilket ger dig ett bra tillfälle att testa om tjänsten är något för dig.