Affiliate

Börja med affiliate – så här kommer du igång i 5 steg

Har du blivit nyfiken på affiliate och är du sugen på att börja tjäna pengar online men undrar hur du kommer igång? Då har du kommit helt rätt.

Om du redan nu vet lite om vad affiliate är och hur det fungerar så är det bara att läsa vidare, om du istället är helt ny kring just begreppet affiliate och affiliatemarknadsföring så rekommenderar vi dig att första läsa in dig på artikeln Vad är affiliatemarknadsföring och hur blir man en affiliate? så du lär dig mer om vad affiliatemarknadsföring är innan du börjar.

Denna guide utgår från att komma igång med affiliate på en egen webbplats. Det finns andra sätt att arbeta med affiliate, t.ex. via sociala medier eller genom köpta annonser men det kommer vi inte att gå närmare på i denna artikel.

Olika typer av webbplatser och tjänster för affiliatemarknadsföring

Det finns flera olika sätt att tjäna pengar via affiliatemarknadsföring. Ett sätt är att erbjuda någon typ av tjänst som ger ett riktigt bra mervärde till besökarna. Några exempel på tjänster som använder sig av affiliatemarknadsföring för att generera intäkter är bl.a. prisjakt.nu, flygresor.se, hotels.com eller kortio.se.

En fördel med en tjänst är att uppsidan är stor, bygger du en riktigt bra tjänst så kan den mycket väl bli ett erkänt varumärke och en riktig pengamaskin. Nackdelen med att bygga och etablera en ny tjänst är att det i regel är svårare, tar längre tid och ofta kostar mer pengar.

Ett annat sätt att tjäna pengar via affiliatemarknadsföring är att sätta upp en typ av e-butik som affiliate. Detta innebär att du sätter upp en typ av e-butik som samlar produkter från flera andra e-butiker och saluför deras produkter – för att få veta mer om vad en affiliate-butik är och hur du kan utveckla en så läs gärna mer på Att bygga en e-butik som affiliate.

Det tredje sättet att tjäna pengar som affiliate är att skapa en webbplats med bra innehåll, typiskt i form av artiklar som ger bra information till dina besökare. Det kan t.ex. handla om artiklar som svarar på frågor som besökare typiskt har och ofta googlar, steg för steg hur man gör något, produktjämförelser t.ex. i form av tester liknande ”bäst i test” eller enskilda produktrecensioner.

Innehållet kan i princip vara vad som – den gemensamma nämnaren är att innehållet ska ge värde och nytta för den som läser det – och att sökmotorer som t.ex. Google också tycker det och därmed skickar upp dina artiklar högt upp i sökresultatet när någon söker på ämnet du har skrivit artiklar om.

Exempel på webbplatser som faller under denna kategori är t.ex. olika bloggar och andra innehållsrika webbplatser som t.ex. olika former av onlinebaserade tidningar.

Den stora fördelen med att skapa webbplatser med innehåll om ett visst ämne är att det är tämligen enkelt att komma igång och det behöver heller inte kosta särskilt mycket i pengar – du klarar dig säkerligen på 400 kr för ett år om du väljer de enklare och billigaste lösningarna.

Däremot kommer det att kräva mycket av din tid, hårt arbete och en hel del väntan. I denna artikel kommer vi i huvudsak att fokusera på detta sätt att börja jobba med affiliate – dvs. att skapa en webbplats med relevant innehåll i form av artiklar och liknande.

Komma igång – nu börjar vi

Denna artikel är en typ av guide kommer att beskriva hur du kommer igång och vad du behöver göra i 5 enkla – eller ibland ganska utmanande steg. Förhoppningsvis så ger dig denna guide en möjlighet att komma igång och börja tjäna pengar online snabbare och lite enklare än att själv börja på blankt papper.

Men jag vill återigen klargöra att för att bli en lyckosam affiliate som tjänar bra med pengar så krävs det en hel del arbete och mycket tålamod. Givetvis kan man lyckas bättre eller sämre med olika arbetsinsatser beroende på tur och andra omständigheter men de främsta insatserna handlar i regel om just hårt arbete och uthållighet.

Den dagen du har tjänat din första hundralapp via din egen webbplatsså har du tagit ett jättekliv mot att bedriva en lyckosam vinstdrivande verksamhet online.

De olika stegen har vi delat upp i följande.

Efter du har gått igenom de fem stegen så är det bara att fortsätta repetera steg 4 och steg 5 för att på sikt tjäna ordentligt med pengar på din nya webbplats… 🙂

Steg 1 – välja nisch eller område

Oavsett vad du ska arbeta med så behöver du hitta någon typ av avgränsning, inriktning eller område för din nya webbplats. Förenklat kan man också säga att ju smalare nisch du väljer, desto större chans att du lyckas fånga besökare och bli den webbplats på nätet som hamnar högst upp bland sökresultaten då folk söker efter ämnen i den aktuella nischen.

Nackdelen med att välja en smal nisch är ju att möjligheten att skala upp blir svårare och det kan också vara så att nischen helt enkelt är för smal och liten för att kunna tjäna ordentligt med pengar på.

Valet av nisch får stor påverkan på dina möjligheter att lyckas så tänk igenom valet av nisch noga. Det enklaste rådet är dock att välja en nisch som du själv har ett intresse i. För att lyckas kommer du att behöva spendera mycket tid både med research och med skrivande så att välja en nisch som du är intresserad av och kanske redan har bra kunskaper i ger dig betydligt bättre chanser att bygga en framgångsrik webbplats över tid.

Även om valet av nisch är viktigt så finns det faktiskt en sak som är viktigare och det handlar om att komma igång och börja bygga din webbplats. De allra flesta nischer du kan komma att tänka på kan sannolikt ge dig en inkomst på något sätt, åtminstone om du bygger den där webbplatsen som tillför ett stort värde för besökarna.

Och skulle du ha extrem otur och lyckas välja en nisch som inte fungerar särskilt bra så har du förmodligen lärt dig en hel del som du har stor nytta av när du bygger upp din nästa webbplats. Kom ihåg, att arbeta som affiliate innebär tålamod och uthållighet.

Smal eller bred nisch – ett exempel

En smal nisch som förmodligen kan vara fullt tillräcklig i Sverige för att kunna tjäna pengar på skulle exempelvis kunna vara gröna leguaner.

Observera dock att jag inte själv har gjort någon research inom just området gröna leguaner – det kan ju visa sig att det redan finns en riktigt bra webbplats på svenska som handlar om just detta… och då finns ju redan nu en etablerad webbplats som du helt enkelt måste överglänsa för att istället fånga besökarna.

Just analys av konkurrens är något som vi kommer att behandla längre fram i artikeln, då mer i relation till arbetet med att skapa innehåll men det är ju en viktig del att ta hänsyn till i valet av nisch, d.v.s. hur många och väl etablerade konkurrenter finns det inom den tänkta nischen.

Tillbaka till ödlorna – gröna leguaner är ett ganska vanligt förekommande husdjur i Sverige och skulle förmodligen kunna vara en lagom stor nisch att börja med om detta är din första webbplats med syfte att bli en affiliate.

Genom att bygga upp en webbplats som helt och hållet handlar om gröna leguaner, till exempel en webbplats som innehåller artiklar om vad ska man tänka på om man köper en leguan, vad kostar en leguan, vad äter en leguan och så vidare så är det mycket möjligt att du efter en tid rankar riktigt bra på söktermer kopplat till just gröna leguaner.

Om du skriver ett trettiotal riktigt bra artiklar som i huvudsak behandlar ämnet gröna leguaner så kommer sannolikt Google (och andra sökmotorer) efter en tid anse att din webbplats är en auktoritet inom området och sannolikt placera artiklar från din webbplats högt upp i sökresultaten när någon söker på termer som handlar om just gröna leguaner. Särskilt om du har skrivit en riktigt matnyttig artikel som på ett utförligt sätt svarar på en typisk fråga som handlar om leguaner.

Som du säkert förstått vid detta laget så är ditt egenintresse av den nisch du väljer en viktigt faktor för hur väl du kommer att lyckas. Om du t.ex. själv inte har det minsta intresset av gröna leguaner så kan du ju tänka dig hur trött du kommer vara på denna nisch efter att du lagt åtskilliga timmar av research och skrivande (eller så har du fått ett nytt intresse…).

Den största fördelen med en riktigt smal nisch är att konkurrensen är tämligen låg, den största nackdelen är risken för att antalet besökare är för lågt, d.v.s. det är inte tillräckligt många som är intresserade av det aktuella ämnet för att det ska kunna bli en tillräcklig inkomst.

Ett sätt att bredda sig inom nischen ovan skulle till exempel kunna vara att skapa en webbplats om ödlor och där skriva artiklar om ödlor som husdjur och allt som hör till just det ämnet. Webbplatsen skulle då förutom att kunna handla om gröna leguaner även innehålla artiklar om t.ex. skäggagamer (som är en annan typ av ödla) och olika former av geckoödlor och så vidare.

Vissa artiklar kanske då handlar som specifika frågor för en särskild typ av ödlor medan andra artiklar kanske är mer generella och handlar om ödlor mer i allmänhet, vissa artiklar skulle kunna beskriva några väsentliga skillnader mellan olika sorters ödlor.

Genom att bredda nischen så får du ju möjlighet att synas på många flera sökningar, å andra sidan så ökar konkurrensen. Att t.ex. etablera en ny webbplats inom området kring ödlor i Sverige (och på svenska) tar sannolikt betydligt mer tid och kraft än att göra det för en specifik ödlesort som t.ex. gröna leguaner.

Skulle man börja skriva artiklar inom det bredare området ödlor så kan det dock vara värt att skriva sina första artiklar inom några specifika teman för att ändå ge lite mer tyngd till specifika ämnen eller områden. T.ex. i huvudsak skriva artiklar om de två vanligaste ödlesorterna och kanske några mer allmänna artiklar om att ha ödlor som husdjur.

Ytterligare ett sätt att bredda sin nisch skulle i detta exempel kunna vara att helt enkelt skriva allehanda artiklar om reptiler som husdjur. Du kan då skriva artiklar om både ormar, ödlor och till exempel sköldpaddor. Men som du säkert har förstått vid detta laget så ökar den insats som krävs för att din webbplats ska bli etablerad inom området baserat på hur bred nisch du väljer, samtidigt som möjligheterna att få många besökare och därmed tjäna mer pengar ökar.

Den bredaste varianten av nisch inom detta område skulle kunna vara att helt enkelt ha en riktigt bra och informativ webbplats som handlar om alla möjliga sorts husdjur som är vanliga i Sverige. Men för att etablera sig som en auktoritet inom området husdjur i Sverige så krävs en betydligt större satsning, både i insats och sannolikt också i tid.

Ett konkret räkneexempel skulle kunna vara att du åtminstone bör ha ungefär 30 artiklar inom ett ganska smalt område eller nisch för att ha en bra chans att ses som en form av auktoritet av Google. Dock ska man inte se just 30 artiklar som ett specifikt mål utan som ett riktmärke för att nå en form av kritisk massa tidigt.

Income school som är en riktigt bra källa till information om hur man kan skapa inkomst via affiliate brukar använda just 30 artiklar som grund då du skapar en ny webbplats, bl.a. av denna anledning.

Tänk då på antalet möjliga smala nischer under den bredare nischen husdjur. Det handlar sannolikt om flera hundra olika områden, t.ex. alla olika typer av hundar och hundraser, fiskar, katter osv. Ska varje område åtminstone ha minst ett trettital artiklar så betyder det att du sannolikt behöver skriva flera hundra artiklar inom olika områden innan din webbplats blir etablerad inom den breda nischen husdjur.

Alla exempel ovan bygger på att du utvecklar en webbplats primärt för svenska besökare på svenska. Givetvis fungerar ju detta även för andra länder och för andra språk. Jag själv har dock uteslutande arbetat med Sverige som marknad därför blir alla exempel i denna guide skrivna utifrån det. Självklart så går det att bredda en nisch om man t.ex. siktar mer globalt, t.ex. kan du ju utveckla samma webbplats som tänkt men på engelska istället.

Marknaden (och konkurrensen) som kanske då i huvudsak blir USA blir då väldigt mycket större – värt att notera är då också att du behöver förhålla dig till dina annonsörer på den aktuella marknaden – särskilt om du hänvisar till produkter som säljs online. En av de absolut vanligaste annonsörerna i USA när det gäller försäljning av produkter online är Amazon.

Kan man tjäna pengar på sin nisch?

Förenklat kan man säga att alla webbplatser som får besökare kan tjäna pengar på ett eller annat sätt. Och ju fler besökare du får, desto större är naturligtvis också chansen att du kan tjäna bättre med pengar.

De två allra vanligaste sätten att tjäna pengar på som affiliate är provision på den försäljning som du genererar, dvs. den försäljning som en annonsör gör via dina artiklar och rekommendationer samt klassiska annonser där du antingen får betalt för varje annonsvisning eller för varje klick på annonsen. I artikeln Vad är affiliatemarknadsföring och hur blir man en affiliate? beskriver vi mer i detalj om de olika sätten att tjäna pengar som affiliate.

För att det ska finnas möjlighet att tjäna pengar så bör det finnas annonsörer inom din nisch och bästa fall så bedriver de också försäljning av produkter eller tjänster direkt online. Och för de allra flesta nischer så finns möjligheter att tjäna pengar på detta sätt. Men att göra lite Google-sökningar inom din tänkta nisch är ett bra sätt för att snabbt få en bild av hur marknaden ser ut och om det finns potentiella annonsörer.

Ett annat tips är att skaffa konto hos några av de olika affiliatenätverk som finns och kolla vilka annonsörer som finns där och vilka typer av produkter och tjänster annonsörerna säljer. Du hittar mer information om olika affiliatenätverk på Rekommenderade produkter och Tjänster / Affiliatenätverk.

För att återkoppla till exemplet ovan med leguaner så säljs ju en hel del produkter relaterat till leguaner online via olika e-butiker som specialiserar sig på olika former av husdjursartiklar, det kan till exempel handla om terrarier, mat, leksaker eller andra tillbehör som kan tänkas behövas. Andra tänkbara tjänster eller produkter kan ju vara försäkringar för ödlor eller kanske till och med onlinekurser för hur du bäst tar hand om ödlor eller hur man själv bygger ett terrarium bara för att nämna några tänkbara exempel.

Möjligheten att tjäna bra med pengar bli naturligtvis betydligt större då man väljer den bredare nischen, t.ex. husdjur. Marknaden i Sverige för husdjur uppgår flera miljarder årligen. I en rapport från SLU 2017 beskrivs bland annat att bara katt och hund omsätter över 16 miljarder kronor varje år så en grov gissning är ju att husdjur i Sverige säkerligen omsätter en bra bit över 20 miljarder kronor varje år. Av dessa 20 miljarder så kan vi utgå från att en hyfsat stor andel säljs och förmedlas online och av denna försäljning så kan du som etablerad affiliate få en del av denna kaka.

Räkneexempel med bred och smal nisch

För att göra ett lite mer konkret exempel på vilka möjligheter man har som affiliate så leker vi med tanken att onlineförsäljning av husdjursprodukter och relaterade tjänster (t.ex. försäkringar) uppgår till ca 3 miljarder kronor årligen. Notera att siffrorna i detta exempel är påhittade och främst ett sätt för att förklara vilka möjlighet det finns och hur intäkter kan skilja sig mellan breda och smala nischer.

Om du lyckas etablera en riktigt bra webbplats om husdjur i Sverige typ den bästa och största webbplatsen i nischen – (varför inte sikta högt… :)) så är en inte helt orimlig tanke att du med denna webbplats skulle kunna förmedla ca 1% av alla köp som görs online. Det skulle isåfall innebära att du med din webbplats driver en omsättning på 30 miljoner kronor årligen hos annonsörerna (vi förutsätter i detta förenklade räkneexempel att alla online-butiker använder sig av affiliatemarknadsföring).

Om den genomsnittliga provisionen ligger på 10% så skulle det förenklat innebära att du med din webbplats skulle kunna omsätta ungefär 3 miljoner kronor per år genom att låta dina besökare läsa dina artiklar och klicka sig vidare till olika onlinebutiker och där köpa produkter till sina husdjur.

Att lyckas utveckla den där webbplatsen som driver 1% av all onlinebaserad omsättning för husdjursprodukter och relaterade tjänster är dock ett väldigt högt satt mål (om än inte omöjligt). I relation till detta så skulle vi kunna leka med tanken att du istället bygger upp den ultimata webbplatsen om leguaner – allt som rör leguaner finns på din webbplats och i princip alla sökningar gällande leguaner på svenska innebär att din webbplats hamnar högt upp i Googles sökresultat.

Skulle du lyckas med detta så är en inte helt omöjlig tanke att du kan stå för 20% av all onlinebaserad försäljning av leguanrelaterade (är det ett ord egentligen?) produkter och tjänster. Den stora skillnaden är ju då att den totala omsättningen på produkter och tjänster som säljs online relaterat till leguaner är betydligt mycket mindre än för husdjur totalt.

I detta fall har jag ingen som helst aning men om jag gissar på att försäljning av leguanrelaterade produkter och tjänster online uppgår till 3 miljoner kronor per år så skulle du då med 20% av marknaden driva försäljning om ca 600 000 kr per år och med 10% i provision så skulle det ge en intäkt om 60 000 kr per år eller ca 5 000 kr i månaden.

Exemplena ovan är påhittade och siffrorna är rena gissningar men visar lite på vilka möjligheter som finns och ger förhoppningsvis dig som läsare en bild om hur man kan tänka när det gäller att välja en bredare eller smalare nisch.

Även om du väljer en smalare nisch initialt så är det oftast inget som hindrar att du med tiden breddar din nisch. Av den anledning så kan det vara bra att hitta de olika nivåerna i din nisch för att se hur med tiden skulle kunna skala upp och bredda innehållet på din webbplats. Lite senare i denna artikel kommer vi också att upprepa just detta då det är dags att hitta ett domännamn till din webbplats. Även om du börjar att skriva artiklar i en specifik nisch behöver du med ditt val av domännamn inte begränsa dig till det.

Olika nischer ger olika bra betalt

Olika nischer ger olika bra betalt. Nischer som har höga marginaler på sina produkter och tjänster tenderar också att i större utsträckning dela med sig av sin förtjänst till affiliates. Typiska nischer som har höga marginaler är spel och dobbel, casinon och lån & krediter. T.ex. så brukar ett beviljat lån eller kreditkort kunna ge någonstans mellan 300 – 3000 kr beroende på storlek på lån och villkoren som annonsören erbjuder.

För dessa nischer så är dock konkurrensen benhård så min rekommendation är att du som nybörjare väljer en lite enklare nisch att börja med för att lära dig mer över tid.

Olika typer av vanliga produkter och tjänster som ofta säljs online brukar kunna innebära en provision om cirka 3-30%. I de lägre nivåerna hittar vi t.ex. elektronikprodukter eller böcker som ofta innebär ganska låga marginaler för annonsörerna. I mellannivån runt 7-15% hittar vi ofta saker som t.ex. inredning, kläder, leksaker m.m.

I de övre nivåerna hittar vi t.ex. tjänster som säljs online (och som ofta blir en återkommande intäkt för annonsören i form av en prenumeration) t.ex. webbhotell, matkassar, försäkringar – denna typ av provision är inte heller alltid en procent av intäkten utan istället en fast summa om t.ex. 300 kr per genomförd försäljning.

Det finns också andra typer av produkter som normalt har lite högre marginaler som ligger i de övre nivåerna av provision, dvs. runt 15-30%, t.ex. produkter för tandblekning och olika former av tester (t.ex. graviditetstester) och liknande.

Vilken provision som erbjuds vid försäljning är en viktig faktor som påverkar hur mycket du kan tjäna vid förmedlad försäljning. En annan viktig faktor är naturligtvis priset på produkterna säljs. Skulle du få 10% i provision på försäljning av vanliga kläder och genomsnittsorden på ligger på 1 000 kr så skulle det bli 100 kr i ersättning för ett förmedlat köp.

Om du istället marknadsför riktigt dyra märkeskläder eller en särskild typ av klädesplagg, t.ex. skinnjackor som är betydligt dyrare än standardplagg så kanske genomsnittsordern istället ligger på 3 000 kr och med 10% i provision så blir din ersättning istället 300 kr.

För de allra flesta annonsörer är det också mer intressant att få nya kunder vilket gör att provisionerna ofta är högre om man förmedlar en ny kund som gör ett köp än om en redan befintlig kund gör det.

Steg 2 – Hitta och välja domännamn

Du har nu landat i en nisch eller ett område som du vill fördjupa dig inom. Då är ett bra nästa steg att försöka hitta ett bra domännamn. Även om det kan vara en konst att hitta (ett ledigt) och välja ett domännamn så är det större jobbet redan gjort i valet av nisch.

Rätt domännamn kan göra stor skillnad för hur bra det går för din nya webbplats men samma sak gäller här som för valet av nisch. Att välja ett domännamn och kavla upp ärmarna och börja jobba är viktigare än att sitta och vänta på det där perfekta domännamnet (som kanske aldrig dyker upp).

Även om det tar tid och kraft och man samtidigt riskerar att tappa placering i sökresultaten och därmed besökare så går det att byta domännamn eller flytta en webbplats i ett senare skede. Som sagt, kan du välja ett bra domännamn som funkar bra och som du kan använda över en längre tid, desto bättre.

När det gäller domännamn så finns det en del vägval man behöver göra, det handlar bl.a. om följande.

  1. Nyckelordsdomän eller varumärkesdomän
  2. Nationellt eller internationellt (t.ex. ord på svenska eller engelska)
  3. Vilken domänändelse/toppdomän (TLD) ska användas, t.ex. .se, .com eller någon annan?
  4. Hitta ledig domän och registrera eller försöka köpa en

Nyckelordsdomän eller varumärkesdomän

En nyckelordsdomän är vad det låter som. Det är ett domännamn som är en form nyckelord, ofta substantiv. Det skulle t.ex. kunna vara leguan.nu, ödlor.se eller reptildjur.net.

En varumärkesdomän är mer av ett påhittat ord som ofta har någon anknytning till den nisch som man tänker verka inom. Det kan också vara ord på andra språk än t.ex. svenska men som riktar sig mot den svenska marknaden, det blir då i regel mer av en varumärkesdomän. Exempel på varumärkesdomäner för vårt exempel med ödlor skulle kunna vara legu.se, lizzies.com eller varför inte reptilia.se.

Fördelen med nyckelordsdomäner är att det åtminstone tidigare av många (inkl. mig själv) upplevdes som lite lättare att ranka bra i sökmotorer med rätt nyckelord. Om du t.ex. har domänen leguan.nu och besökare söker efter ordet leguan och någon annat sökord så tenderade Google att ge bättre ranking till artiklar som då låg på domänen leguan.nu. Det är fullt möjligt att det fortfarande kan ge en lite extra boost för vissa sökningar och sökord men skillnaden idag är tämligen liten.

Givetvis kan en bra nyckelordsdomän också ge bättre resultat gällande klick i sökresultatet. Om jag gör en sökningen på ordet leguan tillsammans med något annat sökord så är det ju inte omöjligt att jag hellre klickar på ett sökresultat med domänen leguan.nu då jag är ganska säker på att det handlar om just det ämne jag sökt på.

En nackdel med nyckelordsdomäner är att de ofta inte skalar så bra, särskilt om man väljer en nyckelordsdomän som innebär beskrivningen av en smal nisch, t.ex. grönaleguaner.se. Samtidigt är nyckelordsdomäner inte lika lätta att bygga sitt varumärke kring. Pratar vi breda nyckelord som t.ex. ödlor.se eller husdjur.se så är det domännamn som med största sannolikhet är upptagna och skulle kosta en bra slant vid ev. köp.

Fördelarna och nackdelarna med varumärkesdomäner är i princip de motsatta. Man får ingen boost i sökresultaten kopplat till specifika nyckelord eller sökord och sannolikt leder en varumärkesdomän till några färre klick i sökresultaten då det kanske inte är lika lätt att förstå vad domänen eller webbplatsen handlar om. Å andra sidan finns större chanser att hitta bra lediga varumärkesdomäner och den dagen din webbplats har blivit etablerad och något riktigt bra så är det lättare att bygga upp din webbplats som ett varumärke. Min personliga erfarenhet är att det också känns lite roligare och mer motiverande att bygga webbplatser som med tiden skulle kunna bli ett erkänt varumärke.

Nationellt eller internationellt

Valet av nationellt eller internationellt (t.ex. svenska eller engelska) hänger lite ihop med om du föredrar nyckelordsdomän eller varumärkesdomän. Samtidigt så är valet av domänändelse starkt kopplat till detta.

Utgår du från en nyckelordsdomän och riktar dig mot den svenska marknaden så är ett i regel ett svenskt ord att föredra. Detta bör då helst kombineras med en .se-domän eller i andra hand .nu. Utgår du istället från varumärkesdomän så spelar det sannolikt mindre roll. Många varumärkesrelaterade domännamn utgår t.ex. från engelska men lägger till .se om man i huvudsak riktar sig mot den svenska marknaden. Några exempel är t.ex. pricerunner.se, sleepo.se och royaldesign.se.

Avser du att skala upp till flera länder över tid och ha en flerspråkig webbplats så bör domänen vara på engelska och ha domänändelsen .com. Vill man börja med den svenska delen så kan man t.ex. lägga den delen av webbplatsen under domainname.com/se eller liknande.

Domänändelse (TLD)

Domänändelsen eller toppdomänen som det också kallas (Top Level Domain, TLD) knyter ofta domänen mot ett land eller språk. För svenska webbplatser som riktar sig mot svenska besökare är i regel .se fortfarande att föredra. För internationella webbplatser (med ett eller flera språk) eller webbplatser som riktar sig i huvudsak mot USA så är .com det klassiska förstahandsalternativet.

Det finns också några andra alternativ, för Sverige så kan .nu vara ett möjligt alternativ även om denna toppdomän över tid har blivit något mindre intressant. Alternativ till .com kan vara .net eller .info men också dessa domänändelser har senaste åren tappat mark jämfört med .com.

Det har ju sedan en tid tillbaka också blivit möjligt att registrera domäner med en helt ny generation och ofta lite längre domänändelser, t.ex. .guide, .online, .work eller .xyz. Dessa ”nya” domänändelser kan ju på ett annat sätt beskriva vad din webbplats handlar om och vill du vara lite trendig och ge sken av att vara något nytt och spännande så kan även någon av dessa domänändelser funka.

Eftersom fenomenet med dessa domänändelser ändå är ganska nytt så ökar kanske risken något i att använda dessa då det på förhand är svårt att veta hur Google eller besökare tolkar in domäner med dessa domänändelser jämfört med motsvarande domäner med t.ex. .se eller .com.

Köpa redan registrerat domännamn eller köpa ett ledigt?

Att köpa ett redan registrerat domännamn kan vara en bra idé om du hittar rätt domännamn och det är till salu. Fördelen med att köpa en befintlig domän (eller t.o.m. webbplats) är att domänen redan kan vara etablerad till viss del och på så sätt så är det inte säkert att du behöver börja från noll.

Nackdelen är att det kan bli både dyrt och ibland svårt att köpa ett domännamn som redan används av någon annan. Tillgängligheten av bra domännamn och priset blir ofta avgörande faktorer för om köp av domännamn är en bra idé eller inte.

Om du istället väljer att registrera och köpa ett ledigt domännamn så är processen tämligen enkel och priset brukar ligga runt 150 kr per år för en .se-domän. Notera att även om du kan köpa en ledig .se-domän så kan denna domän ha historik. En domän kan ha funnits under en längre tid för att sedan släppas av den som tidigare ägde den. Detta innebär att du kan få med dig historik (både bra och dålig) även då du köper en ”ny” domän.

Själv använder jag i huvudsak EgenSajt.se för att hantera mina egna domännamn. De erbjuder bra priser, en väldigt smidig kontrollpanel och möjligheten att betala sina domännamn genom att på förhand köpa krediter (det underlättar då man har många domännamn). Andra ställen där man lätt och enkelt kan köpa domännamn är t.ex. Inleed.

I sammanhanget av att skaffa domännamn kan det också vara värt att nämna det som kallas snapback. Snapback av domännamn innebär förenklat att du köper chansen att få ett domännamn som precis håller på att går ut, dvs. du köper chansen att få tillgång till ett kanske bra domännamn precis då det löper ut.

Anledningen till att det löper ut kan t.ex. vara att någon har avvecklat sin verksamhet eller helt enkelt glömt att förlänga sitt domännamn. Den tjänst som jag uteslutande använder för snapback av domäner är rymdweb.com som har bra priser och lyckas väl med sina snappningar.

Tips för val av domännamn

När du har gått igenom de olika valen ovan så tänkte jag också passa på att ge några allmänna råd till valet av domännamn. När det gäller att välja domännamn så finns det några saker man bör undvika.

  • Undvik förvirrande eller komplicerade domännamn
  • Var försiktig med domännamn som du kan tycka låter jättesmarta i dina egna öron men som i själva verket kan missuppfattas av andra de där hör eller ser det första gången. Kolla gärna med någon utomstående innan du registrerar domännamnet.
  • Undvik långa domännamn. Domännamn bör i regel alltid vara under 20 tecken.
  • Undvik domännamn med ”-” eller andra specialtecken.
  • Var försiktig med domännamn som innehåller åäö (s.k. IDN eller international domain name). Dessa domännamn fungerar inte alltid jättebra med e-post eller vissa typer av webservrar eller i andra sammanhang. Om du verkligen vill ha ett domännamn som t.ex. har åäö i sig försök att också få tag i domännamnet som istället har a eller o i sig istället för dessa tecken. T.ex. vill du verkligen ha domännamnet löpning.se så är det en stor fördel om du samtidigt även har lopning.se.

Här kommer också några bra tips att tänka på när det gäller valet av domännamn.

  • Kortare och enklare domännamn är i regel alltid att föredra
  • Domännamn som (tydligt) beskriver vad innehållet på domänen handlar om underlättar ofta (dock kan detta vara en klurig balans mellan nyckelordsdomän och varumärkesdomän, se ovan)
  • Tänk på hur domännamnet låter då du uttalar det högt. Finns det t.ex. en otydlighet i hur det stavas? Ju enklare det är att uttala och förstå hur domännamnet stavas, desto bättre.
  • Lyckas du hitta domännamn som med sitt namn förmedlar en känsla så brukar domännamnet ha lättare att fastna och potentiellt ge mer klick i sökresultaten

Här följer några verktyg som du kan använda dig av för att hitta lediga domännamn med några av dina utvalda nyckelord och varumärkesord.

  • DomainWheel.com
  • NameMesh.com
  • BustAName.com

Steg 3 – Sätta upp och skapa din webbplats

Till skillnad från tidigare steg så behöver detta steg inte vara lika krävande i form av hur man ska tänka. Vad som däremot kan vara väldigt krävande och ta mycket tid i anspråk är alla de olika val som man kan ställas inför då man ska sätta upp sin första webbplats.

Syftet med detta steget är dock att jag kommer att rekommendera dig några val som jag själv har kommit fram till genom att ha arbetat med just detta under många år. De här valen behöver inte alltid vara de absolut bästa för just dig men kommer att ge dig en bra och snabb start så kan du med tiden själv lättare avgöra om du vill justera något längs med vägen.

I de allra flesta fall kommer jag att ge två rekommendationer. En rekommendation som sannolikt blir det enklaste och, eller billigaste sättet och en rekommendation som kanske blir något dyrare men som också på lång sikt ger ett extra värde, t.ex. en lösning av bättre kvalitet eller något som blir tidsbesparande i det arbete du kommer att göra framöver.

Val av publiceringssystem (CMS)

Detta är det i särklass enklaste valet om du frågar mig. Om du inte vill lägga mycket tid i att själv utveckla och hantera hur du publicerar artiklar, optimera kod etc. så faller publiceringssystemet (eller CMS – Content Management System som det också kallas) på WordPress.

WordPress står idag bakom miljoner webbplatser på internet och erbjuder mängder med möjligheter i form av teman, plugins etc. Många webbhotell erbjuder också möjligheter att enkelt sätta upp nya webbplatser med WordPress med några enkla klick.

Vill du istället utveckla en webbplats helt själv så finns det givetvis sätt att göra det på, t.ex. https://www.gatsbyjs.org/. Notera dock att då kommer en hel del av din tid gå att arbeta med kod istället för innehåll och det innebär sannolikt att du inte kommer att ha lika mycket artiklar på plats som om du väljer en enklare lösning som t.ex. WordPress för att hantera ditt innehåll.

Val av hosting (webbhotell)

De senaste åren har jag företrädesvis använt Inleed som webbhotell för mina olika webbplatser. Jag har använt Inleed för att de är extremt stabila, erbjuder bra prestanda till bra pris och har en servicenivå som överträffar de allra flesta.

Jag använder dock Inleed i huvudsak för svenska webbplatser som riktar sig mot svenska besökare. Skulle du istället utveckla en internationell webbplats som t.ex. i huvudsak riktar sig mot den amerikanska marknaden så skulle jag istället välja en mer internationellt inriktad leverantör som t.ex. hostinger.com, HostGator.com eller bluehost.com – dessa har jag dock inte utvärderat och provat själv.

Om du istället inriktar dig på en svensk webbplats med en svensk målgrupp så rekommenderar jag som tidigare nämnt Inleed. Inleed erbjuder två varianter av webbhotell, Bas och Prime. Inleed Bas med standardnivå kostar från 19 kr/mån (exkl. moms) och är ett bra alternativ för dig som vill komma igång.

Om du tror att du kommer att starta flera webbplatser eller du om du är säker på att du kommer att fortsätta driva din verksamhet och på sikt få en välbesökt webbplats där du behöver riktigt bra prestanda så är Inleed Prime nog att föredra. Prisskillnaden är totalt 80 kr per månad då grundnivån i Prime startar på 99 kr (exkl. moms)

Givetvis går det bra att starta med baspaketet först för att sedan flytta över till Prime när behovet uppstår – det kan innebära ett mindre avbrott i dina tjänster men är något som Inleed hjälper till med och fixar och det kostar inget extra.

Vill du meta mer i detalj om vad jag tycker om Inleed och vad de erbjuder se Rekommenderade produkter & tjänster / Webbhotell.

Sätta upp och konfigurera sin webbplats

När jag började fundera på hur jag lättast skulle beskriva detta så insåg jag ganska snart att en tydlig guide för hur man sätter upp och konfigurerar grunden sin webbplats är en hel artikel i sig. Därför kommer jag inom kort att påbörja en separat artikel om hur man sätter upp och konfigurerar en ny webbplats i WordPress och länka till den härifrån.


2021-05-01 Arbete med denna artikel pågår och inom kort hoppas vi att det ska finnas ytterligare matnyttig information här.

Foto av författare

Skrivet av Christian

Design- och tekniknörd som arbetat professionellt med utveckling av digitala lösningar och webb i mer än 20 år. Under denna tid har jag använt mig av mängder med olika verktyg, tekniker och arbetat i olika former och roller.

Arbetar just nu med fokus på användarupplevelse (UX) och arkitektur för frontend på en större myndighet. Bedriver parallellt med min anställning egen verksamhet på hobbynivå i mitt eget bolag Rosch Information & Media AB, primärt med utveckling av egna tjänster online.

alltomwebb.se delar jag med mig av tips och erfarenhet kring att arbeta med utveckling och förvaltning av webbaserade lösningar och strategier för digitala produkter och tjänster. Många av mina tips och råd gäller specifikt för eller exemplifieras i Wordpress som är det CMS () jag primärt använder mig av, men många av tipsen gäller allmänt oavsett vilket CMS du använder.