Affiliate

Vad är affiliatemarknadsföring och hur blir man en affiliate?

Har du undrat vad affiliatemarknadsföring innebär och hur man går tillväga om man vill tjäna pengar online passivt som en affiliate?

Affiliatemarknadsföring (affiliate marketing på engelska) är förenklat en prestationsbaserad form av digital marknadsföring där en annonsör ersätter publicister (eller så kallade affiliates) för reklam eller för annonser som leder till försäljning av produkter eller tjänster.

Affiliatemarknadsföring är ett ganska brett begrepp och kan delas upp i lite olika varianter beroende på hur ersättningen till dig som affiliate beräknas. Några av de vanligaste ersättningsmodellerna inom affiliatemarknadsföring är följande:

  1. Betalt per visning av annons, ofta räknat i tusental (CPM, cost-per-mille)
  2. Betalt per klick (CPC, cost-per-click)
  3. Betalt per lead eller action (CPA, cost-per-action)
  4. Betalt per genomfört köp

Affiliatemarknadsföring som begrepp

Affiliatemarknadsföring kan man säga är ett samlingsord för att arbeta med att marknadsföra andras produkter och tjänster online där man som affiliate (eller publicist som det också kallas) får en viss provision då man gör reklam för eller förmedlar kunder, ofta till en webbplats, där de köper en tjänst eller produkt.

Denna typ av marknadsföring kallas också prestationsbaserad då ersättningen som betalas av annonsören direkt kopplar mot hur många kunder som har sett annonsen, klickat på annonsen eller klickat på annonsen och genomfört en handling, till exempel köpt en produkt eller tjänst i en e-butik.

Som vi nämnt tidigare i denna artikel så finns det olika ersättningsmodeller inom affiliatemarknadsföring, där en vanlig variant är den som innebär att en annonsör ersätter dig som affiliate när du har levererat en kund som i sin tur köper en produkt eller tjänst hos annonsören. Detta kan ses som en form av CPA, dvs. cost-per-action.

En annan typ av prestationsbaserad annonsering är annonsering som ger betalt för antalet annonsvisningar, typiskt för visningar i tusental (CPM, cost-per-mille) eller antalet klick på annonsen (CPC, cost-per-click). I denna artikel kommer vi dock främst att hålla oss inom den ersättningsmodell som utgår från CPA, dvs. cost-per-action och i vårt fall då än mer specifikt i formen av förmedlade köp.

Den stora fördelen för en annonsör med att använda affiliatemarknadsföring som marknadsföringssätt (med utgångspunkt i CPA) är att man relativt till den ökade försäljningen exakt kommer att veta vad den kommer att kosta. För att förklara det lite tydligare kommer här ett lite förenklat räkneexempel.

Företaget A som har en e-handel säljer en produkt online som kostar 1 000 kr. Vinsten per såld produkt är 400 kr, dvs. vinstmarginalen är 40%. Genom att använda affiliatemarknadsföring så erbjuder man affiliates 10% i provision, alltså 100 kr per såld produkt om de kan förmedla kunder som leder till köp och därmed ökad försäljning.

Om affiliatemarknadsföringen är lyckosam så genereras en hel del ny försäljning och alla kostnader för den försäljningen, dvs. annonskostnaden täcks av den ökade vinst man gör genom sin ökade försäljning. Man minskar helt enkelt sin vinstmarginal men ökar istället omsättningen och i förlängningen också totalt ökad vinst och sannolikt också en ökad marknadsandel totalt sett.

Provisioner vid affiliatemarknadsföring (inom CPA)

Ofta får man som affiliate en utbetald provision som baserar sig på en orders totalvärde, tex. 10%. Det kan också röra sig om en fast provision, tex. för att man refererat en besökare som sedan blivit kund, tex. genom att köpa ett abonnemang av något slag.

Den provision man får som affiliate beror till stor del på det värde som den förmedlade försäljningen har för företaget som annonserar med hjälp av just affiliatemarknadsföring. Vissa typer av provisioner löper över en längre tid, något som tex. är vanligt inom casinobranschen. Där pratar man tex. om revenue share (vinstdelning) där publicisten helt enkelt får en del av den totala vinst som genereras av en kund, vilket kan röra sig om ersättning som sträcker sig över flera år löpande (ibland talar man tom. om ersättning som ges löpande över hela kundens livstid, sk. lifetime).

Affiliate – ett sätt att tjäna pengar online passivt

Att tjäna pengar online som affiliate är en dröm för många – tänk att kunna tjäna pengar när man sover eller är på semester, året om utan att behöva göra något. Men vad betyder det, hur funkar det? Och hur gör man?

Vad menas med passiv inkomst?

När man pratar om passiva inkomster så brukar det i regel innebära inkomster som man får utan att göra något aktivt arbete i utbyte mot ersättning. För att enklare förklara konceptet så kan man se det som motsatsen till en aktiv inkomst.

Att tex. arbeta som som anställd eller som konsult innebär i regel att du får betalt per nedlagd timme eller liknande och detta är den vanligaste typen av inkomst för de allra flesta och kan ses som en typ av aktiv inkomst. Detta är naturligtvis ett bra sätt att tjäna pengar på men ett svårt sätt att tjäna mycket pengar på då din inkomst är begränsad av den tid du kan lägga ner och som de allra flesta känner till så har dygnet bara 24 timmar.

De allra flesta av oss vill också gärna göra annat än att arbeta dygnet runt. Enda sättet att öka sin inkomst för denna typ av arbete är antingen att höja sin ersättning per timme eller helt enkelt arbeta flera timmar.

När det istället kommer till passiva inkomster så är denna typ av inkomst inte direkt kopplad till den tid du lägger ner på samma sätt. Ett exempel på en vanlig typ av passiv inkomst är ränta på sparade pengar på sparkonton eller utdelningar på aktieinnehav. Detta är inkomster som du får utan att göra något aktivt i utbyte. Helt passivt är det dock inte för ofta krävs det ju någon form av insats, tex. i form ett sparkapital som du kanske byggt upp genom vanliga aktiva inkomster under en längre tid.

Den stora skillnaden mellan aktiva inkomster och passiva inkomster är att du kan göra en sak en gång och sedan få ersättning för detta under en längre tid utan att behöva göra något mer (eller väldigt lite). Hur mycket pengar du tjänar beror naturligtvis på en hel massa faktorer, i fallet med räntor och utdelningar på aktieinnehav så beror det till största del på hur stort sparbelopp du har från början, vilken årlig avkastning du får och under hur lång tid du får denna ersättning.

Man kan också göra en annan typ av jämförelse med en författare som skriver en bok. En författare lägger ner mycket tid i början på att skriva en bok, kanske 1 000 timmar under ett halvårs tid. För varje bok som säljs får författaren 100 kr (nu har vi redan förenklat exemplet ordentligt).

Ersättningen som författaren får beror ju främst på hur många böcker som säljs och under hur lång tid som kunder fortsätter att köpa boken. Blir boken populär och är aktuell under en längre period så ökar ju chanserna till att författaren får en bra ersättning för sin nedlagda tid och den nedlagda tiden på 1 000 timmar har då inte nödvändigtvis en direkt koppling till vilken ersättning som författaren faktiskt kommer att få.

Låt säga att den skrivna boken blir väldigt populär och säljer riktigt bra under en lång period, tex. under 10 år. Om det genomsnittliga antalet sålda böcker per år är 10 000 st så har författaren totalt tjänat 10 miljoner kronor under dessa 10 år (en miljon kronor per år i genomsnitt). Eftersom insatsen på de totalt 1 000 timmarna inte är direkt kopplade mot den ersättning som författaren får utan mer kan ses som en (större) engångsaktivitet så kan man också se detta som en typ av passiv inkomst. I detta exempel skulle vi också jämföra vad detta skulle innebära i ersättning per nedlagd timme, med 10 miljoner kronor i ersättning för 1 000 timmars nedlagd tid så motsvarar detta en ”timlön” på 10 000 kr fast utbetalt över en längre tidsperiod.

Under de 10 åren så kan ju författaren passa på att skriva nya böcker eller helt enkelt bara leva på de pengar som bokförsäljningen ger löpande. Dock så krävdes det ju en större insats tidigare, en insats som när den gjordes inte gav någon ersättning.

En stor fördel med passiva inkomster är att de kan skalas upp på ett helt annat sätt än vad aktiva inkomster i regel kan göra. Exempel på detta är ränta-på-ränta-effekten som du får efter att ha sparat pengar under en längre tid eller möjligheten att få ersättning många gånger för ett arbete som du endast har utfört en gång.

Hur blir man affiliate?

För att komma igång och bli affiliate så behöver man göra några saker. Värt att nämna är att det inte behöver kostar några stora pengar att komma igång med affiliate vilket innebär att i princip alla kan komma igång utan större investeringar – hur lyckosam du blir består till stor del hur mycket tid och kraft du lägger samt så klart hur bra du gör det sedan brukar också en viss mängd tur spela in som i de allra flesta fall.

För att du lätt ska komma igång så har vi skapat en guide på svenska som beskriver de olika steg du behöver ta för att komma igång som affiliate och börja tjäna pengar online. Läs mer om hur du kommer igång på Börja med affiliate – så här kommer du igång.

Vanliga frågor om affiliate

Om du är ny kring ämnet affiliatemarknadsföring så finns det ofta många frågor och funderingar. Hör hittar du svar på vanliga frågor runt affiliate.

Måste man ha företag för att arbeta som affiliate?

Du behöver inte ha ett företag för att kunna arbeta som affiliate. Flera affiliatenätverk erbjuder dig att antingen registrera dig som privatperson eller som företag. Om du registrerar dig som privatperson så drar affiliatenätverket av skatt och arbetsgivaravgifter på dina inkomster och betalar ut ersättningen skattad och klar. För alla som vill satsa ordentligt på affiliate eller som redan har kommit igång och börjat få intäkter rekommenderar vi dock att man startar ett företag då det blir betydligt enklare och att också lättare kan kvitta kostnader som du har mot intäkterna. Man kan börja enkelt med enskild firma och senare gå över till eget aktiebolag (AB) om intäkterna blir större.

Måste man ha en webbplats för att kunna arbeta som affiliate?

För att arbeta med affiliate behöver man något sätt att förmedla information på, det behöver dock inte vara en egen webbplats. Man kan bedriva affiliateverksamhet även på andra sätt, t.ex. genom att skicka ut e-post, använda sociala medier, köpa annonser m.m. Att skapa en webbplats och arbeta med SEO är dock ett av de vanligaste sätten att komma igång med affiliate.

Foto av författare

Skrivet av Christian

Design- och tekniknörd som arbetat professionellt med utveckling av digitala lösningar och webb i mer än 20 år. Under denna tid har jag använt mig av mängder med olika verktyg, tekniker och arbetat i olika former och roller.

Arbetar just nu med fokus på användarupplevelse (UX) och arkitektur för frontend på en större myndighet. Bedriver parallellt med min anställning egen verksamhet på hobbynivå i mitt eget bolag Rosch Information & Media AB, primärt med utveckling av egna tjänster online.

alltomwebb.se delar jag med mig av tips och erfarenhet kring att arbeta med utveckling och förvaltning av webbaserade lösningar och strategier för digitala produkter och tjänster. Många av mina tips och råd gäller specifikt för eller exemplifieras i Wordpress som är det CMS () jag primärt använder mig av, men många av tipsen gäller allmänt oavsett vilket CMS du använder.

Lämna en kommentar