Affiliatenätverk är ett begrepp som är okänt för många, även bland de som normalt arbetar inom webb och marknadsföring online. Vad är egentligen ett affiliatenätverk?
Det enkla svaret är att ett affiliatenätverk är en oberoende mäklare som kopplar ihop annonsörer – de företag (ofta onlinebaserade) som använder affiliatemarknadsföring av sina produkter och tjänster med publishers – de som driver webbplatser och som vill marknadsföra produkter och tjänster mot ersättning.
Har du ramlat in på denna artikel utan att riktigt veta vad affiliate handlar om? Isåfall rekommenderar vi dig att fördjupa dig i artikeln Vad är affiliatemarknadsföring och hur blir man en affiliate?.
Hur fungerar affiliatenätverk?
För att lättare koppla ihop annonsörer (dvs. företag som säljer sina produkter och tjänster online) med de som arbetar med affiliate (så kallade publishers eller publicister) finns det affiliatenätverk.
Affiliatenätverk är företag som specialiserar sig just på att knyta ihop dessa parter, ofta genom att erbjuda en teknisk plattform som håller koll på relationerna mellan annonsörer och publishers men också den förmedlade försäljningen.

Affiliatenätverk administrerar och hanterar utbetalningar av provision till publishers och fakturerar annonsörerna. För detta så tar naturligtvis affiliatenätverken en liten del av kakan, dvs. en mindre del av den provision som en annonsör normalt betalar för sin försäljning. Den större delen av provisionen betalas dock ut till den som förmedlar försäljningen, dvs. publishern.
Vilken provision kan man räkna med?
Beroende på segment och nisch så varierar denna provision, men den ligger ofta någonstans mellan 3-30% på förmedlat varuvärde när det gäller vanliga produkter som säljs online. Generellt så ligger provisionerna högre för de produkter och tjänster som har höga marginaler eller höga intäkter eller i de fall där man etablerar en långsiktig relation med kunden (som över tid genererar större intäkter), det kan t.ex. vara lån, casino, spel & dobbel eller webbhotell.
Vad betyder då detta i praktiken? Det betyder att om du som publisher får besökare till din webbplats och hänvisar vidare till en annonsör som säljer produkter och tjänster online, t.ex. en e-butik så får du ersättning då kunden handlar i e-butiken. Om provisionen t.ex. ligger på 10% så innebär det helt enkelt att om du skickar vidare en kund till e-butiken och kunden väljer att handla så får du en ersättning som motsvarar 10% av det belopp som kunden handlade för. Om t.ex. den förmedlade kunden köper kläder i e-butiken för 1 000 kr så får du totalt 100 kr i ersättning.
Olika typer av affiliatenätverk
Det finns flera olika typer av affiliatenätverk, både svenska och internationella. Vissa är nischade mot vissa typer av segment, t.ex. betting och casinon. Vissa andra erbjuder annonsörer i vitt skilda nischer.
Är du intresserad av veta vilka affiliatenätverk det finns för den svenska marknaden och vilka nätverk vi rekommenderar, läs isåfall mer mer på Rekommenderade produkter och Tjänster / Affiliatenätverk.